tisdag 19 mars 2013

Banoffee pie by Jamie

Var ansvarig för fredagsfikat på jobbet härom veckan fick möjligheten att testa Banoffeepajen igen. Sist jag gjorde den blev den inte så god som jag hade hoppats på, men denna gång med Jamie Oliver´s´recept i ryggen så gick det vägen och kollegorna pratar fortfarande om denna skapelse.

Jag lyckades dock inte ta ett foto på när kakan var helt färdig så det fick bli på grunden av kakan.
Många kokar sin kondenserad mjölk i 3h för att få till den här kolakonsistensen, Om man följer Jamies tips och trix så går det definitivt fortare.
Ingredienser
Botten
100g smält smör
250g Digestive kex

Kolan
100g smör
100g Demerara socker ( jag använde vanligt strösocker)
 1 burk  ca 400g Kondenserad mjölk ( osötad)

Topping
3 Bananer
2-3 dl vispad grädde
hackad choklad jag använde daim

Krossa digestive kexen och smält smöret, rör ner smöret i kexsmulorna
Smält smöret och addera sockret, rör hela tiden och när sockret löst upp häll då i den kondenserade mjölken och rör. låt koka upp och rör tills kolan fått den gyllenbruna färgen. Ta av från plattan - låt svalna något och bred sedan över kolan på digestivebädden i formen.
Innan servering så vispa grädde och skiva bananerna, lägg på detta på tårtan och riv sedan över valfri choklad - servera





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar