torsdag 29 augusti 2013

Kycklingpasta med kantareller och sparris

Hejsan hej! Jag började studera förra veckan och har nu klarat av 14 dagar, förväntningarna är höga och jag tycker att det är roligt. Det är nu 10 år sedan jag tog studenten och min inställning har ändrats.
Vi har en bra lärare som levererar och jag känner mig peppad och stark hon hjälper en att se på sig själv på olika sätt på ett bra sätt.
Tänkte iallafall locka er med en super god pasta som jag svängde ihop häromdagen. Inte en pasta i studentpris men god var den ändå.



Kycklingpasta med kantareller och sparris

300 g kycklinglårfilé ( går bra med annan del av kycklingen också)
ca 10 st färska gröna sparrisar
1 vårlök
1 stor näve med färska kantareller
3 st champinjoner
1 vitlöksklyfta
1/2 hackad gullök
1 tsk kycklingfond
3-4 dl vatten
1/2 dl grädde
2 dl mjölk
1 cm hackad färsk chili
2-3 msk riven parmesan
sop
paprikapulver
Cayennepeppar
chilipulver
Ruccola

Rensa och dela svampen och sparrisen - fräs på medelhög värme tills svampen och sparrisen fått färg - ta bort från värmen. Dela kycklingen i mindre bitar och fräs - separat, när kycklingen fått stekyta och lite färg, addera hackad lök, chili, kryddor och  hackad vitlök - låt löken bli mjuk, häll sedan i svampen och sparrisen. Häll på vatten, mjölk och grädde, låt allt koka ihop tills såsen reducerats ca 15-20 min. Ha pastavattnet kokande och häll i pastan när såsen nästan reducerats klart. Lägg ruccola på tallriken lägg på pastan och sedan såsen, toppa med hackad vårlök och parmesan!

En rätt som definitivt kommer att lagas igen - smart



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar