tisdag 17 december 2013

Havrebollar, kioskbollar, Oboybollar - kärt barn har många namn

Har provat ett par 3-4 st olika recept för att föröska återskapa dem kioskbollar som jag åt flertalet av när jag var yngre. Min pappa älskar dessa bollar och brukade ha ett "hemligt" förråd nere i garaget där han kunde smaska i sig dessa läckerheter alldeles själv. ( det var i alla fall vad min pappa trodde då både jag och lillasyster hade stenkoll på vart dessa förvarades.) I början på December fick jag möjlighet att testa ett nytt recept och det blev succé. Så nu kommer jag hålla hårt i detta recept! Har du aldrig ätit dessa eller testat att göra dem så säger jag att du har missat något.

Recept Havrebollar:

6 dl havregryn
2 dl socker
1 dl kokos
3 msk Oboý
1 tsk vaniljsocker
1,5dl vispgrädde
150 g smör ( rumstempererat)
+ Kokos att rulla bollarna i

1. Vispa smöret mjukt
2. Vispa grädden i en separat skål
3. Blanda ihop alla torra ingredienser
4. Tillsätt smöret och den vispade grädden och se till att alla ingredienser blandas ordentligt
5. Ställ in smeten i kyl i  15 min 
6. Forma smeten till lagom stora bollar (efter eget önskemål såklart) och rulla dem sedan i kokos. Ställ in bollarna i kylen och ta fram ca 10-15 min innan servering


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar